Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, obowiązkiem właścicieli i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.
Wykorzystujący wyroby azbestowe sporządza informację o wyrobach zawierających azbest w dwóch egzemplarzach:
- osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają informację odpowiednio wójtowi;
- pozostałe podmioty (np. przedsiębiorcy) przedkładają informację w formie pisemnej marszałkowi województwa.
Drugi egzemplarz należy przechowywać przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Uaktualnioną informację należy składać corocznie do 31 stycznia za poprzedni rok kalendarzowy, aż do zaprzestania użytkowania wyrobu i jego usunięcia.
Ponadto właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości, obiektu, urządzenia budowlanego, instalacji przemysłowej lub innego miejsca zawierającego azbest jest zobowiązany do przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest". Wzór dokumentu w załącznikach.
Ocenę tę sporządza się w celu kwalifikacji wyrobów azbestowych do dalszego użytkowania lub usunięcia oraz określenia stopnia pilności podjęcia działań naprawczych. Ocena jest sporządzana na formularzu, który stanowi załącznik do Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest w jednym egzemplarzu.
Przypominamy również, że zgodnie z Programem usuwania wyrobów zawierających azbest dla Gminy Rząśnik na lata 2009-2032, do końca 2032 roku planowane jest całkowite usunięcie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Rząśnik.
Jak załatwić sprawę?
- podczas wizyty w urzędzie,
- listownie,
- elektronicznie ePUAP lub eDoręczenia - potrzebujesz profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego. Pozwalają one potwierdzić Twoją tożsamość.
Z klauzulą RODO zapoznasz się w tym miejscu: https://bip.rzasnik.pl/wiadomosci/11412/wiadomosc/423086/klauzula_informacyjna_rodo